Västerlandet har genomgått en utveckling som både sönderbrutit och "sekulariserat" - förbjudit oss att vara människor. Den nödtorftigt kompenserande kulturliberala individualismens avigsidor noteras, men kritiken mot väst som en sönderbrytande civilisation leder inte till dess störtande internt. Familjens upplösning, luthersk kallelseetik i arbetslivet, arbetet som en rent ut pseudomilitär ordning (se manchesterkapitalismen kring 1850), är drag som ställt människans roll för ekonomin i det stora samhället framom hennes egen etik, och tagit tyglarna av henne , berövande henne på allt medfött gods: Religion, kultur, värdighet, skönhet och spass. Arbetsetikens utveckling till järnhård  excercis har åtföljts av ett det heliga privata skändande drag som skiljer sig från livet i preindustriella samhällens skyddade zoner, - familjen och klanen,  det solidariska manskollektivet, trons kollektiv. Ett sekulärt och av  nyttans respektive den ekonomiska "vinningen" bestämt skändande av det privata, ses  utrerat fullgånget i såväl tvångsarbetsmarknad som sexualhandel. Den västerländska människan har under den industriella epoken tvingats dagligen för sitt levebröd ovilligt nötas mot främmande och förhindrats att tillsammans med fränder utveckla sitt näringsfång i solidaritet, men istället nödgas ge sig under yttre krafters profitkommando. Självklart går renhetsföreskrifter i en sådan ovillig tvångskultur förlorade.  Samlivet både sekulariseras och demoniseras.  Den ur ett eget liv utkastade människan blir ond. Ivrigt exporeras detta mekaniska hanterande av  anti-värden  av västerlandets teflonmedborgare, en hantering som sönderdelar helare och heligare kulturer, och kackerlackshopar med kamera, kulspruta och oheligt kött tar sig onoga an var global fråga varigenom de kan ställa till förtret.

Hur ser den punkt ut där den oheliga västerlänningen befinner sig , när han önskar  vara ifred? - Defensiv ensamhet, präglad  av rädsla, hat och skam? Skammens anorexi. Antitesen till religion. En total underkastelse under begreppet tvångsmakt och en förlorad kärlek till, och tro på , autonom mänsklig naturlig gemenskap som utvecklas inifrån , "genetiskt", och är underställd, lyder allena Gud.

Inför ekologiska katastrofer och klibbigt damm på tungan står frågan öppen: Bryts denna västerländska tvångsarbetskultur, som brutit sönder oss och vår planet, äntligen  sönder?